Info Terkini

WALAUPUN HARGANYA RM630...NAMUN DALAMAN RUMAH MOBILITI INI SUNGGUH MEMUKAUKAN.

Kepada sesiapa yang suka melancong keluar negara, sudah tentu akan menyewa sebuah van bergerak seperti apa yang dipanggil sebagai "stealth camper van" di mana segala kelengkapan seperti rumah mini telah tersedia di dalam van tersebut. Selalunya kepada mereka yang suka menjelajah dari satu destinasi ke destinasi lain tanpa memerlukan agensi tour dan travel adalah sesuai.


Tetapi adakah anda percaya, ada lagi satu stealth camper yang lebih murah daripada menyewa van tersebut. Tapi pergerakannya memerlukan tenaga manusia dan perkara itu telah terjadi kepada Paul Elkins.

Sejak empat tahun lepas, Paul Elkins telah meenjelajahi negaranya dengan menggunakan apa yang dipanggil sebagai "camper stealth." Anda tidak akan percaya yang tentang perkara ini sehinggalah anda melihatnya sendiri. Anehnya, tidak seperti kebanyakan rumah mini yang lain yang biasa kita lihat di mana ia ditunda menggunakan basikal.


Ia mempunyai berat hanya 60 pound dan hanya kos untuk membuatnya adalah kira-kira $150  (RM630)! Memang murah sangatlah tu. Beliau menggunakan empat tanda kempen kitar semula  bergalur-plastik yang mana telah diperolehi menerusi pilihan raya baru-baru ini, $20 (RM80) basikal terpakai, enam papan pain yang beliau memebelinya beberapa dolar di Home Depot, pita saluran, zip dan skru.


Tetapi sepertimana orang perkatakan bahawa rumah beliau adalah jauh dari rumahnya yang sebenar yang merujuk kepada bukan sahaja tempat tinggal. Ia kemping berfungsi sepenuhnya . Di luar, ia kelihatan saiz rumah anjing, tetapi di bahagian dalam, ia adalah menakjubkan.

Rumah ini mengandungi dapur, sinki roti-pan, kaunter, penyimpanan makanan, rak, penyimpanan pakaian, katil, lampu LED, jendela langit  dan ia adalah lebih terlindung. Ia juga sesuai bagi sesiapa sahaja yang memerlukan rumah semasa kecemasan atau ingin melakukan perjalanan.

"Ia tidak menunjukkan sebarang kemungkinan cara baru untuk mendapatkan persekitarannya dan perjalanan atau untuk hidup. Anda tidak mempunyai insurans kereta, anda tidak mempunyai bayaran insurans rumah. Apa yang anda dapat? Makanan. "Kata Paul.


"Bagi orang-orang yang tidak mampu menyewa atau memebeli trak pikap dan untuk membina sebuah rumah kecil pada treler, mungkin mereka boleh hanya melakukan ini dan melawat sekitarnya. Bagi orang yang mengembara dan tidak keberatan menarik sedikit bebanan dan mengambil masa mereka menjelajah, saya fikir ini akan menjadikan cara yang menyeronokkan untuk bersiar."


Sumber : littlethings.com


No comments